سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
پناهیان

حجت الاسلام پناهیان با تاکید بر این که اگر عزت یک جامعه را از بین ببریم جرم ما بزرگتر است، گفت: معضل اساسی جامعه این است که گرفتار خیال بافی هستیم، مانند آنجا که فکر می کردیم امضای جان کری تضمین است؛ در حالی که اگر دین را به ما خوب تعلیم داده باشند واقع بین خواهیم شد و واقع بینانه جامعه خویش را به سوی خوبی ها سوق خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، شامگاه یکشنبه در نشست تخصصی مجازی «تبیین ابعاد حضور حداکثری در انتخابات» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه برگزار شد، اظهار داشت: در احکام دین، سیاست جایگاه ویژه ای دارد و اگر بگوییم احکام سیاسی از احکام فردی مهمتر است سخن به گزافه نگفته ایم.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، با بیان اینکه حق الناس بسیار مهم بوده و ظلم به دیگران گناه سنگین تری است و عقاب بیشتری نسبت به گناهان فردی دارد: افزود ظلم به جامعه از انواع و اقسام آن غالباً در مقوله سیاست قابل بررسی هستند و اگر کسی به جامعه ظلم کند گناه بسیار بزرگی خواهد بود.

وی ادامه داد: همانگونه که بردن آبروی مومن جرم بسیار بزرگی است، اگر عزت یک جامعه را از بین ببریم جرم ما بزرگتر است و یک سیاستمدار می‌تواند با یک جمله خویش عزت جامعه را لکه دار کند و این گناه  سنگینی است.

پناهیان با اشاره به اینکه بحث درباره ابعاد سیاسی دین کمتر در جامعه مطرح می شود، تصریح کرد: امروز در جامعه مردم وقتی طلبه ای را می بینند توقع دارند او در مورد مسائل و احکام فردی بیشتر برای آنها صحبت کند، در مورد مباحث اجتماعی و سیاسی خیلی بحث نمی شود و این در حالی است که از نظر حیات اجتماعی انسان و پیشرفت انسان، سیاست جایگاه پر اهمیتی دارد ولی شناخته هم نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: سیاست حد و حدود دارد و نباید همه چیز را سیاسی کرد که منجر به سیاست زدگی شود. اینکه کجا باید بحث سیاسی کرد و کجا باید بحث را به صورت یک بحث علمی و فنی در حوزه‌های مختلف پیاده کرد، بسیار حائز اهمیت است.

 پناهیان اضافه کرد: مرز سیاسی بودن و سیاست زدگی را مشخص کنیم، چراکه هر بحث دیپلماسی، نظامی و امنیتی را نمی‌توان سیاسی تلقی کرد.

وی با اشاره به تصمیم شورای نگهبان مبنی بر عدم احراز صلاحیت برخی کاندیداها، گفت: نظر شورای نگهبان برای عدم احراز صلاحیت، طبق مقرراتی که وجود دارد، حقوقی است و نباید برخورد سیاسی با آن بشود.

استاد حوزه تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم شورای نگهبان موضع‌گیری‌های قانونی خویش از اشتباه مبرا نیست، ولی عده‌ای بحث در مورد شورای نگهبان را آن قدر سیاسی کردند که ابعاد حقوقی انکار می شود.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران با بیان اینکه نباید اجازه دهیم سیاسیون موضوعاتی که سیاسی نیست را به جامعه القا کنند یاد آور شد: مثلاً برخی سیاسیو حجاب را یک موضوع شرعی و مربوط به روانشناسی اجتماعی و خانواده ندانسته و یک موضوع سیاسی جلوه می دهند و در کل موضوعات بی ربط به سیاست را سیاسی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: باید به انتخابات ریاست جمهوری قدری غیر سیاسی نگاه کرد و دید بین این افرادی که تایید صلاحیت شده اند، انسانی که توانمند و دارای برنامه باشد وجود دارد یا نه، همان را انتخاب کنیم.

پناهیان به گردش  قدرت در بین نخبگان جامعه اشاره کرد و افزود: برخی نخبگان وقتی به مسند قدرت برسند به راحتی نمی شود آنها را از این جایگاه پایین آورد.

وی بیان کرد: برخورد سیاسی با مسائل اجازه نمی دهد مسائل به خوبی حل شود و هرچه جامعه به این سمت برود، دچار سیاست زدگی خواهد شد.

 پناهیان افزود: الان رسانه‌ها کاری می‌کنند که مشارکت در انتخابات تبدیل به یک بحث صرفاً سیاسی شود و ما ان شاءالله بتوانیم بحث انتخاب را از موضوع سیاسی جناحی خارج کنیم و به سمتی برویم که یک مدیر خوب انتخاب کنیم.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران خاطرنشان کرد: معضل اساسی جامعه این است که گرفتار خیال بافی هستیم، مانند آنجا که فکر می کردیم امضای جان کری تضمین است؛ در حالی که اگر دین را به ما خوب تعلیم داده باشند واقع بین خواهیم شد و واقع بینانه جامعه خویش را به سوی خوبی ها سوق خواهیم داد.

وی در ادامه از دانشمند شهید فخری زاده یاد کرد و گفت: دانشمندانی همچون این  شهید که جهادی کار علمی می کنند و به پیشرفت های علمی می رسند، روحیه بسیار زیبایی دارند و همین ها می‌توانند در جامعه تغییر ایجاد کنند، اگرچه برخی دیگر پشت پرده، قانون را دور می زنند.

استاد حوزه در پایان اظهار داشت: ان شاءالله بتوانیم درست انتخاب کنیم و با این انتخابات قدم بزرگی برداریم، بنابر بررسی‌های انجام شده بخشی از مردم به دلیل مشکلات وضع موجود ناراحت هستند و می‌خواهند ناراحتی خود را با مشارکت نکردن در انتخابات نشان دهند، درحالی حضور در انتخابات به نفع خود مردم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha